سیاره?ای خارج از مدار: نگاهی به پسامدرنیسم در رمان همنوایی شبانه ارکستر چوب?ها
نویسنده
چکیده مقاله:
پژوهش حاضر با بررسی همنوایی شبانه? ارکستر چوب?ها از دیدگاه پسامدرنیستی، به طرح این موضوع می?پردازد که این رمان در عین برخورداری از ویژگی?های ادبیات داستانی پسامدرنیستی، در پیچ و تاب?های روایی خود جهانی را به تصویر می?کشد که بسیاری از ارکان آن زاییدة خرافات، باورها و تضادهایی است که مختص یک ذهن ایرانی است. این مقاله با استفاده از نظرات منتقدان برجستة مبحث پسامدرنیسم و با بهره?گیری از مفاهیمی چون برجسته سازی وجودشناسی، فراداستان، دور باطل، فروپاشی روایت?های اعظم، قداست?زدایی، پارانویا، بی?خودشدگی، غیاب، عدم قطعیت، بی?نظمی زمانی، و ازهم?گسیختگی نشان می?دهد که این ویژگی?های پسامدرنیستی حاضر در رمان، نه مجموعه?ای از تکنیک?های عاریه?ای، بلکه نتیجة طبیعی روایتی هستند که به آشفتگی ذهن انسان معاصر می?پردازد که خود بازتاب کنندة آشفتگی جهان اطراف اوست.
منابع مشابه
تحلیل رمان همنوایی شبانه ی ارکستر چوب ها
همنوایی شبانه ی ارکستر چوب ها رمانی پیچیده و تأویل پذیر است و رضا قاسمی در این رمان دارای سبک شخصی است. در پژوهش حاضر عناصر داستانی رمان مورد تحلیل قرار گرفته است تا نوآوری های نویسنده در این حیطه نمایان شود. برای این منظور، ابتدا به تعریف عناصری چون موضوع، مضمون, ساختار، طرح، شخصیت، روایت، زاویه دید، گفتگو، حادثه، صحنه، لحن، فضا، پیام و سبک پرداخته ایم و در بخش بعدی، هریک از عناصر داستانی مورد...
15 صفحه اولتأثیر «نظریه آشوب» در تقویت سویههای پسامدرن داستان «همنوایی شبانه ارکستر چوبها»
داستان «همنوایی شبانه ارکستر چوبها» اثر رضا قاسمی یکی از شاخصترین داستانهای پسامدرن ادبیات فارسی است. این داستان زندگی گروهی از مهاجران و تبعیدیهای ایرانی ساکن فرانسه را روایت میکند که هنوز هم گرفتار مشکلات ناشی از فرهنگ و اعتقادات اولیه خود هستند. نظریه آشوب که یکی از نظریههای شناختهشده و پرکاربرد در علوم فیزیک و هواشناسی است در این داستان تجلی پیدا کرده است. ازآنجا که این داستان پسامد...
متن کاملپست مدرنیسم در آثار متاخر با تکیه بر داستانهای همنوایی شبانه ارکستر چوبها، دوباره از همان خیابانها و دیوان سومنات.
چکیده در این پایان نامه سعی بر آن است که ویژگی های صوری و محتواییِ ادبیات داستانی پسامدرنیستیِ موجود در سه اثرِ «دوباره از همان خیابان ها» از بیژن نجدی، «همنوایی شبانه ارکستر چوبها» اثر رضا قاسمی و «پلکانِ» ابوتراب خسروی مورد بررسی قرار گیرد. برای دست یابی به این مهم از نظریه های منتقدان برجسته ی مبحث پسامدرنیسم استفاده و بر مولفه هایی اساسی نظیرِ برجسته شدن محتوای وجودشناسانه، فروپاشی روایت های کل...
15 صفحه اولدو مضمون آب و آتش در همنوایی شبانة ارکستر چوبها
نقد مضمونی، رویکردی نو در نقد ادبی است که در دهة پنجاه میلادیشکل گرفت و سرآغاز نقد نو محسوب میشود. بانی این نوع نقد را گاستون باشلار و نقددنیای خیالش میدانند. گاستونباشلار به بررسی تصاویر ناخودآگاهی کهدر متن با تخیل بر روی ماده شکل گرفتهاند، میپردازد. به نظر باشلار این عناصر چهارگانهاندکه به خیالپردازیهای آدمی پر و بال میدهند. در مقالة حاضر، با رویکرد باشلار بهبررسی مضمون آب و آتش در رما...
متن کاملانسان و دنیای آشنایی زدایی شده در رمان: خوانشی پست مدرن از رمان های سلاخ خانه شماره پنج از کورت ونگات و همنوایی شبانه ارکستر چوبها از رضا قاسمی
چکیده انسان و دنیای آشنایی زدایی شده در رمان: خوانشی پست مدرن از رمان های سلاخ خانه شماره پنج از کورت ونگات و همنوایی شبانه ارکستر چوبها از رضا قاسمی سعیده نعمتی مفهوم «آشنایی زدایی» از زمانیکه توسط فرمالیست روسی ویکتور شلوفسکی مطرح شد و به وسیله ی برتولت برشت و گای ارنست دبورد تکامل یافت، بسیاری از متفکران را درگیر خود ساخته است. آشنایی زدایی در سیاق ابهام زدایانه ی خود مبدل به روح جدایی...
منابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 15 شماره 58
صفحات 149- 167
تاریخ انتشار 2011-01-21
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023